Employer branding en fotografie: hoe authentiek moeten de beelden zijn?

Stel je eens voor: een toekomstige medewerker ziet een Pinterest-waardig beeld van een gezellige groep collega’s die op zitzakken aan het vergaderen zijn. De ruimte, de losse manier van met elkaar omgaan en de vacature spreken de persoon aan en deze besluit te reageren. En komt terecht in een kille vergaderzaal met plastic stoelen. De foto’s zijn gemaakt in een koffiezaakje in de buurt en niet in het bedrijfspand. Dit is een geval van employer branding die helemaal mis is gegaan. Hoe moet het dan wel? Dat lees je in deze blog.

Schep de juiste verwachting
Als je bovenstaande situatie leest, dan is de kans groot dat de werkelijkheid erg tegenvalt bij de nieuwe medewerker. Jullie hebben immers een episch plaatje geschept, dat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Veel communicatiebureaus adviseren om creatieve en unieke fotografie te gebruiken, om flink op te vallen. Daarom wordt er vaak gefotografeerd in bijzondere of opvallende ruimtes. Als visuele communicatiespecialist raad ik juist aan om dat niet te doen. Schep de juiste verwachting om teleurstelling te voorkomen.

Het gevaar van té creatief beeld
Een té creatief beeld zorgt ervoor dat je nieuwe medewerker het misschien helemaal niet zo leuk vindt bij je bedrijf. De werkelijkheid valt namelijk tegen, want die komt niet overeen met het voorgehouden plaatje. Daarom adviseer ik om afbeeldingen te gebruiken van echte taferelen. Dit schept de juiste verwachting bij potentiële medewerkers en zorgt er uiteindelijk ook voor dat de merkbeleving congruent doorgevoerd wordt.

Hoe laat je realistische beelden zien?
Er zijn verschillende manieren op je bedrijf en medewerkers op een realistische manier in beeld te brengen. Zo is het mogelijk om in kaart te brengen waarom medewerkers graag voor de werkgever werken. Vervolgens maken we beelden van deze situatie. Dit kan variëren van een fijne werkplek tot een gezellige vrijdagmiddagborrel. Ook video’s laten een zeer realistisch beeld zien van de werkvloer. Medewerkers kunnen vloggen om de energie van het bedrijf te laten zien, of ze kunnen bloggen. Vervolgens kan hier weer naar gelinkt worden op sociale media.

Wat kan ik voor je betekenen?
Heb je hulp nodig om je employer branding verder uit te denken? Of om bedrijfsfoto’s of -video’s te maken? Neem dan contact met mij op voor een gesprek. Samen kijken we wat het beste past bij de merkbeleving van je bedrijf en zorgen we ervoor dat potentiële medewerkers een helder en eerlijk beeld krijgen.

PIB

Met behulp van de PIB methode (Persoonlijkheid, Imago  & Beeldcommunictatie) kom je authentiek in beeld voor de juiste merkbeleving van jouw bedrijf.

Contact

Portret in Bedrijf
Den Haag
06 41421342
info@portretinbedrijf.nl
KvK 24337089
BTW 132973200 B01

Social

LinkedIn