Re-branding: eerst een nieuwe website of eerst fotografie?

Stel: je wilt je bedrijf gaan branden of re-branden. Daarom laat je een nieuwe website maken, waarvoor je ook graag nieuwe fotografie wilt gebruiken. Dan rijst waarschijnlijk al snel de vraag: moet eerst de nieuwe website gebouwd worden of laat je eerst nieuwe bedrijfsfoto’s maken? Het is een beetje de kwestie van de kip en het ei, met wellicht een verrassend antwoord: het maakt niet uit. Waarom niet, dat leg ik graag hieronder uit.

Wat is jouw merkverhaal?
Zoals ik eerder al schreef in mijn blog over authentieke merkbeleving (link), is het heel belangrijk om - voordat je foto’s laat maken - goed na te denken over het merkverhaal. Je wilt klanten een merkbeleving laten zien die persoonlijk en echt is. Zo gauw het merkverhaal duidelijk is, kan het ook duidelijk uitgelegd worden. Aan mij, als visuele communicatieadviseur en fotograaf, maar ook aan een websitebouwer. Zo kan er een congruente vertaling gemaakt worden, die elkaar niet hoeft te bijten. Het is echt heel belangrijk om een duidelijk merkverhaal te ontwikkelen voor je gaat (re)-branden. Doe je dit niet, en kun je dit dus niet bespreken met de partijen die je inschakelt, dan kan het gebeuren dat beeld en ontwerp niet bij elkaar passen. Hierdoor ben jij als klant niet tevreden en dit wil ik graag voorkomen.

Wat als ik echt moet kiezen?
Hoewel het niet moet uitmaken - qua stijl - of je eerst een webdesigner of bedrijfsfotograaf inschakelt, is het wellicht toch verstandig om eerst een website te laten maken. Waarom? Omdat hij of zij het design maakt, waar de foto’s in moeten passen. Tegenwoordig wordt er namelijk veel gewerkt met websitemodellen die specifieke kaders van foto’s

vereisen. Ik kan hier als bedrijfsfotograaf effectief rekening mee houden. Op die manier voorkomen we dat er beelden worden gemaakt die niet gebruikt kunnen worden.

Beelden zijn het belangrijkst op mijn website
Zijn beelden het allerbelangrijkst op je website? Vraag dan aan je webdesigner om voor een webdesign te kiezen waarbij de hoogst mogelijke header wordt gebruikt. Op die manier blijft de fotografie vrijwel helemaal in beeld en hoeft er dus niks van de afbeeldingen gesneden te worden. Dit geldt bijvoorbeeld voor websites voor fotografen, hotels of vakantiehuizen, beeldende kunst of restaurants. En natuurlijk voor iedere andere klant die vindt dat beelden het belangrijkst zijn op de website.

Ben je benieuwd hoe ik te werk ga als ik bij je bedrijf kom voor Business Branding fotografie?
Hier kun je lezen over mijn werkwijze

PIB

Met behulp van de PIB methode (Persoonlijkheid, Imago  & Beeldcommunictatie) kom je authentiek in beeld voor de juiste merkbeleving van jouw bedrijf.

Contact

Portret in Bedrijf
Den Haag
06 41421342
info@portretinbedrijf.nl
KvK 24337089
BTW 132973200 B01

Social

LinkedIn