Recruitment wordt steeds meer marketing

Met een vacaturetekst als uithangbord kom je tegenwoordig niet heel ver meer binnen de arbeidsmarktcommunicatie. Employer branding scoort hoog en is het belangrijkste thema voor 2019. Verleiden dus, die kandidaten. Maar hoe?

De wereld van werving en selectie is omgedraaid. De werknemer is nu degene die selecteert en de werkgever laat zich van zijn beste kant zien. Hoe maak je duidelijk wat je als toekomstige werkgever nou te bieden hebt?

Door middel van employer branding maak je als werkgever gebruik van marketing om de perfecte kandidaat te verleiden. Met alleen een tekst kom je dus niet heel ver meer. Je wilt verbinding maken met de toekomstige werknemer. Met beeld als extra merkbeleving.

Net klanten

Zie de werknemer als een klant die op zoek gaat naar een product of dienst. Net zoals uitstraling, imago en merkbeleving een grote rol spelen voor klanten bij een merkvoorkeur, is dit ook zo als werkgever. Je profileert je op social media en je website bijvoorbeeld. En dat gebeurt al eigenlijk voordat de vacaturetekst verzonnen is.

Een goed verhaal is essentieel voor jouw organisatie. Bij een goed verhaal denken we vaak aan tekst. Maar tekst en beeld gaan juist hand in hand. Met authentieke en professionele beelden kun je het verhaal van jouw bedrijf visueel vertellen aan die toekomstige werknemer.

Breng je medewerkers in beeld

Laat daarom je medewerkers zien. Het team waar hij of zij mee gaat werken. Want die mensen: die vormen jouw bedrijf. Wat wil je hiermee uitstralen naar de sollicitant? Veel sollicitanten gaan op je website meteen op zoek naar de ‘over ons’ pagina. Staan hier portretten van jouw team? Met authentieke, professionele bedrijfsportretten van jouw medewerkers maak je verschil. De beleving over de medewerkers is hierin cruciaal.

Maar denk ook eens verder dan die teampagina. Wat te denken van een video van een gemiddelde werkdag van een medewerker? Foto’s over bedrijfsprocessen en waar je bedrijf voor staat. Voorafgaand van de fotosessie moet er dan ook goed nagedacht worden over de positionering en de merkbeleving van het bedrijf; hoe wil je bekend staan bij de sollicitant? Wat mag er gezien worden? Wat moet de eerste indruk zijn?

Wil je meer weten over authentieke bedrijfsfotografie voor arbeidsmarktcommunicatie? Neem gerust contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken. We brengen jouw verhaal, strategie en wensen specifieker in kaart en wat en wie er nodig is om het juiste verhaal te vertellen.

PIB

Met behulp van de PIB methode (Persoonlijkheid, Imago  & Beeldcommunictatie) kom je authentiek in beeld voor de juiste merkbeleving van jouw bedrijf.

Contact

Portret in Bedrijf
Den Haag
06 41421342
info@portretinbedrijf.nl
KvK 24337089
BTW 132973200 B01