Vang ik op een foto wat jij écht wil?

Fotografen worden vaak gezien als kunstenaars. Een korte briefing en dan ‘maak er maar wat moois van’. Maar hoe weet je nou zeker dat de foto’s dan nog passen bij jou als klant en bij de boodschap die je wilt uitdragen?

We kennen allemaal het beroemdste werk van de schilder Rembrandt, de Nachtwacht. Eigenlijk ook bedrijfsfotografie, alle belangrijke personen moesten erop staan en die het meest betaalden prominent vooraan. De briefing was eigenlijk alleen dat het in compositie en kleur moest lijken op de andere schilderijen in het gebouw.

Doorvragen zorgt voor beelden die bij jou passen

Net zoals het in de 17e eeuw belangrijk was dat je er goed op stond, is dat vandaag de dag niet anders. Maar net als kunstenaars worden fotografen vaak helemaal los gelaten. Het is heel gebruikelijk in mijn sector dat we onze kunsten vertonen en gewoon mooi werk afleveren.

Ik vraag door. Dit is enorm belangrijk voor mij, want als ik niet doorvraag dan weet ik nooit of ik écht de juiste beelden maak. Als ik dit aangeef, krijg ik ook vaak een reactie ‘oh, maar jij bent de expert’. Maar zonder duidelijk beeld wat hij of zij wil uitstralen op foto’s, komt het voor dat de klant zichzelf totaal niet herkent. Ze zien niet zichzelf op de foto.

Voorkom teleurstellingen

Omdat ik in mijn 15 jaar als fotograaf dit steeds vaker tegenkwam en ik dit wilde voorkomen, heb ik de PIB-methode methode bedacht. Met deze methode breng ik jouw wensen in kaart op de volgende manier:

  • Persoonlijk - Wie ben je?
    Ik zorg jij je persoonlijk én professioneel terug zien in het portret. Tijdens de fotosessie kun je meteen al aangeven welke foto je het mooist vindt. Dat scheelt een hoop tijd (en geld) in nawerk.
  • Imago - Hoe wil je bekend staan?
    Ik vraag door en kom samen met jou tot de kern. Wat is jouw imago en hoe maken we dit zichtbaar? We zorgen voor een betrouwbare eerste indruk en professionele uitstraling.
  • Beeldcommunicatie - Hoe wil je overkomen?
    De beeldcommunicatie wordt mede bepaald door keuze van locatie, houding en uiterlijke styling. Deze aspecten zijn van belang om jouw persoonlijke én professionele imago te versterken. Ik denk met je mee, zodat je hier voor de fotosessie al goed over na kunt denken.

Als we nog eens naar De Nachtwacht kijken vallen mij een aantal dingen op. Rembrandts bijdrage wijkt in compositie en kleur flink af van de andere vijf werken, wat erop wijst dat hij zich 'waarschijnlijk niet aan de opdracht heeft gehouden.' En de bijnaam werd pas een eeuw later aan het schilderij gegeven, omdat niemand eigenlijk wist wat het thema nou eigenlijk was.

No offence Rembrandt, maar ik zorg er dus voor dat die zaken als een thema, de boodschap en jouw imago vooraf bij mij bekend zijn. Door deze goede voorbereiding krijg jij gegarandeerd beelden die voor een lange tijd effectief gebruikt kunnen worden. Het zou zonde zijn als je elk jaar in nieuwe foto’s zou moeten investeren. Daarnaast creëer je een eenduidig en herkenbaar beeld van jouw bedrijf dat bij jouw doelgroep blijft hangen.

PIB

Met behulp van de PIB methode (Persoonlijkheid, Imago  & Beeldcommunictatie) kom je authentiek in beeld voor de juiste verbinding met jouw doelgroep.

Contact

Portret in Bedrijf
Carnegielaan 6 unit 2.12
2517 KH  Den Haag
06 41421342
info@portretinbedrijf.nl
KvK 24337089
BTW 132973200 B01