‘Wil je mij alsjeblieft flink Photoshoppen?’

Waarom een gefotoshopte foto niet werkt voor je business branding

We willen allemaal zo mooi mogelijk op de foto staan. Daarom krijg ik ook vaak gekscherend de vraag om iemand flink te Photoshoppen. Ik antwoord daar altijd netjes op en leg uit wat ik wel en niet aanpas bij een foto. Uiteraard haal ik oneffenheden weg zoals rode vlekken, pukkels of een koortslip. Maar ik ga niet sleutelen aan je lachrimpels. Waarom eigenlijk niet?

“Ik lijk zo net op mijn moeder”

Ik ben ontzettend voorzichtig met het wegpoetsen van lachrimpels. Natuurlijk snap ik dat er veel mensen zijn die echt balen van de groeven die zich in de loop der jaren hebben opgebouwd. Dan hoor je opmerkingen zoals “oh, wat lijkt ik hier op mijn moeder”. En dat wordt vaak niet als positief beschouwd. Het kan zelfs confronterend zijn. Maar toch vind ik dat je ze niet helemaal weg moet Photoshoppen.

In mijn vorige blog had ik het al over het verbinden van je identiteit met je imago. Net als bij de keuze van visagie, wil je dat de foto’s nog wel herkenbaar blijven. Zijn al jouw medewerkers flink bij gepoetst, wat zegt dat dan over jouw business branding? Had je dan niet beter gebruik kunnen maken van stockfoto’s of fotomodellen?

Mensen doen zaken met mensen

Vaak denken we dat we voor een corporate identity een logo en een goede slogan nodig hebben. Die dragen zeker bij aan de herkenbaarheid van je bedrijf en zijn enorm waardevol. Maar er is een probleem: mensen vertrouwen bedrijven niet, althans niet zoveel als ze andere mensen vertrouwen. Mensen zullen je sneller volgen, met je praten, je vertrouwen en met je omgaan als ze denken dat ze contact hebben met een echt persoon. Dit is waar de voordelen van het humaniseren van je merk echt in het spel komen.

“Your brand is what people say about you when you’re not in the room,” Jeff Bezos, oprichter Amazon

Je kunt je afvragen: als jij jezelf niet meer herkent in de opgepoetste foto, doen anderen het dan wel? Hebben ze het idee met een écht persoon contact te maken of een stockfoto? Door professionele foto’s te laten maken waar jouw medewerkers op staan creëer je een eenduidig en herkenbaar beeld van jouw bedrijf dat bij jouw doelgroep blijft hangen.

Met authentieke en professionele beelden kun je het verhaal van jouw bedrijf visueel vertellen. Je kunt je medewerkers laten zien bijvoorbeeld. Want die medewerkers: die vormen jouw bedrijf. Met professionele bedrijfsportretten van jouw medewerkers maak je verschil, val je op en wek je het vertrouwen van je doelgroep.

Van fotografie naar visual storytelling

Portret in Bedrijf is al 15 jaar gespecialiseerd in het maken van authentieke, professionele bedrijfsportretten. Met mijn PIB-methode zorg ik er gegarandeerd voor dat jouw medewerker zichzelf herkent in de foto. In een voorbereidend gesprek bepaal ik samen met jou welk verhaal jij wilt vertellen en wat je als bedrijf wilt uitstralen. Fotografie die past bij jouw imago.

PIB

Met behulp van de PIB methode (Persoonlijkheid, Imago  & Beeldcommunictatie) kom je authentiek in beeld voor de juiste verbinding met jouw doelgroep.

Contact

Portret in Bedrijf
Carnegielaan 6 unit 2.12
2517 KH  Den Haag
06 41421342
info@portretinbedrijf.nl
KvK 24337089
BTW 132973200 B01