In Blog

Do’s en dont’s met je foto’s voor employer branding

Een nieuwe fotoshoot is een goed moment voor employer branding. Oftewel: om potentiële werknemers en stakeholders te laten zien wat voor bedrijf je werkelijk bent. Een kans, maar ook een valkuil. Want hoe laat je nou de beste kant van je onderneming zien, zonder daarin te overdrijven?

Portret in Bedrijf Portfolio Zakelijke Fotografie Bedrijfsfotografie Bedrijfsportretten
Portret in Bedrijf Portfolio Zakelijke Fotografie Bedrijfsfotografie Bedrijfsportretten

Employer branding: het is een ander woord voor werkgeversmerk. Het weerspiegelt hoe jouw werknemers en omgeving je bedrijf daadwerkelijk zien en ervaren. Wat vertellen ze op verjaardagsfeestjes over de sfeer en hoe dingen geregeld zijn? Waarom werken ze er graag? En zouden ze het bedrijf ook aan anderen aanbevelen? Als klant, of als werkgever?

Vertel het ware verhaal

In het meest ideale geval komt die employer branding in al je uitingen terug. In je correspondentie naar je werknemers, in je personeelsblad, je jaarverslag, je brochures en je website. Uit alles blijkt het echte verhaal: wie ben je als bedrijf, wat wil je bereiken en hoe doe je dat? De sfeer die daarbij hoort, loopt daar als rode draad doorheen.

Employer branding schept de juiste verwachtingen naar je klanten, naar werkzoekenden en naar je huidige medewerkers. Ze voelen dat het waar is wat wordt verteld. Het klopt. Bedrijven die doordacht omgaan met hun employer branding, blijken ook succesvoller te zijn dan ondernemingen die hier weinig aandacht aan besteden. Een kans dus, en je fotoshoot kan daaraan bijdragen. Mits die het ware verhaal vertelt.

Schep de juiste verwachtingen

‘Onze concullega heeft zulke mooie foto’s, die willen wij ook’, hoor ik nog wel eens in de voorbereiding op een fotoshoot voor een bedrijfsreportage. En zo fotografeerde ik in het verleden wel eens werknemers op zitzakken. Omdat zij ter plekke bedachten dat ze wel een frivole uitstraling wilden. Niet dat ze daar  ooit op zaten, maar toch.

Past die sfeer ook bij wie jullie zijn, vraag ik daarom altijd. Schep je daarmee de juiste verwachtingen naar toekomstige werknemers, je klanten en je huidige mensen? Is dit wat je wilt laten zien? En klopt dat met hoe jullie hier met elkaar omgaan?

Waarom werk je hier graag?

Hoe authentieker je foto’s zijn, hoe duurzamer je fotocollectie wordt, en hoe sneller je de juiste werknemers trekt en vasthoudt. Mensen voelen dat het klopt. En kunnen daarbij afwegen of die uitstraling ook past bij wie zij in werkelijkheid zijn.

Maar wat laat je nou zien? En wat niet?

Ga voor echte taferelen met foto’s die zijn gemaakt binnen het bedrijf zelf of die daarmee te maken hebben. Dit kan variëren van een fijne werkplek tot een gezellige vrijdagmiddagborrel. Kun je niks bedenken? Vraag dan eens rond waarom mensen graag bij dit bedrijf werken. Wat is voor hen herkenbaar? En wat ademt een typerende sfeer?

Meedenken

Wil je dat ik meedenk over de employer branding?  Of voor een serie duurzame bedrijfsfoto’s? Neem dan gerust contact met mij op voor een gesprek. Samen kijken we wat het beste past bij de merkbeleving van je bedrijf, en zorgen we ervoor dat potentiële medewerkers een helder en eerlijk beeld krijgen.