In Blog

Zo zorg je ervoor dat jouw medewerkers hun gemaakte portret gebruiken

Je hebt veel tijd en energie besteed aan het selecteren van een goede fotograaf. Je hebt een locatie geregeld, iedereen op de hoogte gesteld, en de fotoshoot gefaciliteerd. Als de foto’s binnen zijn, regent het echter klachten. ‘Ik ga die foto echt niet gebruiken’, hoor je in de wandelgangen. Een misser, die je maar al te graag voorkomt. Hoe? 5 tips.

Portret in Bedrijf Blog Zakelijke Fotografie Bedrijfsfotografie Bedrijfsportretten
Portret in Bedrijf Blog Zakelijke Fotografie Bedrijfsfotografie Bedrijfsportretten

1. Voorkom massawerk

Een event met 300 medewerkers combineren met een fotoshoot. Het lijkt aantrekkelijk, maar de kans op portretten waar mensen zichzelf niet in herkennen, is daardoor groot. ‘Ik weet niet wat er mis ging’, hoor ik wel eens terug van mensen die op zo’n manier ooit portretten moesten laten maken. ‘We stonden in een rijtje, het licht was te hard, mijn haar was niet op orde en achteraf leek mijn gezicht wel glad gefotoshopt…’Een fotograaf die ruimte heeft voor wat extra aandacht, zorgt ervoor dat een geportretteerde op zijn gemak kan zijn. En dat werkt door in het eindresultaat. Een portret waar de gefotografeerde zichzelf is en zich dus in herkent.

2. Laat je medewerkers nadenken over hun professionele eigenschappen

Professionals zijn druk. Ze nemen vaak weinig tijd om na te denken over wat hen drijft of wat hun sterke eigenschappen zijn. Als je je daarvan echter bewust bent, ga je op een andere manier op de foto. Ben je jong, vrolijk en enthousiast, maar ziet niet iedereen altijd dat je ook daadkrachtig bent? Dan is dat iets om de fotograaf te laten weten. Die kan dat deel van iemand in beeld brengen. De fotograaf is eigenlijk een handvat waarmee je de uitstraling die daarop gebaseerd is, kunt versterken.Vraag daarom medewerkers voor de shoot na te denken over hun kernwaarden op persoonlijk én deskundig gebied. Wat vind iemand belangrijk? Wat is zijn of haar intrinsieke waarde? Waar staat die persoon voor? En wat mag er zichtbaar zijn? Een mailtje of een voorbereidingsformulier met die vragen kan ze helpen daarover na te denken.

3. Sla het brandingboek na op het gewenste imago

Haal het imago- of brandingboek van het bedrijf tevoorschijn. Daarin staat doorgaans de gewenste uitstraling naar buiten geformuleerd, waarmee je draagvlak kunt creëren voor bepaalde keuzes bij de medewerkers. Als zij er op de werkvloer casual bijlopen, maar op de foto een jasje aan moeten omdat dat dat nou eenmaal bij het imago past, dan kun je dat uitleggen. Welke uitstraling past bij het bedrijf? Wat wil je laten zien? Als je daar duidelijk over bent, dan kan daar achteraf geen misverstand over bestaan.

4. Wees transparant over de locatiekeuze

Een locatie waar je de portretten maakt, kan heel bepalend zijn voor het eindresultaat van de foto’s. Kies je voor een studio, of maak je toch portretten op de werkvloer zelf? Sommige medewerkers hebben daar een uitgesproken mening over. ‘Als we het in een studio doen, gebruik ik die foto niet’, hoor je nog wel eens vooraf. Zaak is dan om uit te leggen waarom je kiest voor een plek. Zo wordt een studio vaak gekozen omdat het meer eenheid biedt qua uitstraling. Sommige opdrachtgevers vinden dat dat grafisch gezien mooier in de website past. Eén soort achtergrond, één soort lichtje, één en dezelfde uitstraling.De werkvloer als locatie wordt meestal gebruikt als er een mooi kantoor is met fotogenieke hoekjes, als het een warm en persoonlijk portret mag worden en als mensen als individu zichtbaar mogen zijn. Wat je ook kiest, wees transparant in je keuze naar je medewerkers toe. Als een bedrijf aangeeft dat foto’s van de studio beter in de website passen, dan stellen mensen zich daar meestal op in. Ze ‘doen’ het dan voor de bedrijf. Hun eigen mening is dan van ondergeschikt belang.

5. Visagie of niet?

Het antwoord op die vraag is heel persoonlijk: de een kan niet zonder, en van een ander hoeft het niet zo nodig. Visagie is voor een geslaagd portret niet persé noodzakelijk, mits de juiste achtergrond en belichting gebruikt wordt. Maar nogmaals, de keuze daarvoor is voor iedereen anders. Ook een visagist biedt echter geen garantie voor succes. Teveel make-up kan ervoor zorgen dat je je eigen medewerkers niet meer herkent. En ook daarmee kun je de plank misslaan.

Mooie portretten toegewenst!