Zo haal je het maximale uit je fotoshoot!
De keuze voor de fotograaf voor jullie bedrijfsreportage is rond. De afspraken zijn gemaakt, en de grote lijnen zijn doorgenomen. Met wat extra inspanning, kun je als opdrachtgever echter gemakkelijk het verschil maken tussen technisch goede bedrijfsportretten, en een reportage die de algehele uitstraling van je bedrijf versterkt. Hoe? Dat vertel ik hier.
Foto’s waarin je daadwerkelijk verbinding maakt met je klant, die je kunt gebruiken voor verschillende communicatiedoeleinden en die bijna allemaal bruikbaar zijn. Voor langere tijd. Het geheim zit hem in een goede voorbereiding, waarbij je je fotoshoot van “prima foto’s” tilt naar een reportage waarin jullie ideale klant zich herkent en uitgenodigd voelt.
Een aantrekkelijk eindproduct
Leg ons bedrijf maar gewoon vast, hoor ik nog wel eens als ik vraag wat voor bedrijfsreportage het moet worden. Jij bent de expert, zeggen ze dan. Maak er wat moois van. Maar hoeveel expertise een fotograaf ook in huis heeft, hoe beter hij weet wat zijn opdrachtgever wil en welke uitstraling bij het bedrijf past, hoe aantrekkelijker het eindproduct wordt. Tegen de kapper of de schilder zeg je toch ook niet: maak er wat moois van?
‘Maak er wat moois van, zeg je toch ook niet tegen de kapper?’
Foto’s met een herkenbare uitstraling
Hoe consequenter een look and feel door het hele bedrijf wordt doorgevoerd, hoe meer er herkenning optreedt voor een potentiële klant. Bovendien werkt zo’n uitstraling ook door voor je bestaande en toekomstige medewerkers. Zij voelen daardoor vaak of het bedrijf bij hen past. In de ideale situatie zie je zo’n uitstraling overal terug. In de entree van je bedrijf, je productlabels, je website, je teksten en ja, dus ook in je foto’s.
Duurzame fotoreportages
Soms tref ik wel eens een kantoor dat er heel hip uitziet, maar waarin de medewerkers in werkelijkheid heel degelijk zijn. Zo’n inrichting is typisch een geval van een creatieve uitspatting van de interieurontwerper. Als ik zo’n uitstraling als leidraad voor mijn reportage gebruik, dan zullen zowel de medewerkers als de klanten achteraf het gevoel hebben dat de foto’s niet helemaal passen. Zo’n reportage is dan meestal geen lang leven beschoren.
What you see is what you get
Je foto’s zijn dus een verlengstuk van je bedrijf, en versterken de al bestaande uitingen. Hoe meer een fotograaf weet wat een klant moet ervaren van het bedrijf en wat het bedrijf wil laten zien, hoe beter de foto’s aansluiten op de werkelijkheid. “What you see is what you get”, zeg ik nog wel eens. In veel gevallen staat de gewenste uitstraling al beschreven in een brandingboek of -document. Is het imago nog nooit bepaald? Dan kunnen de kernwaarden van een bedrijf ons op weg helpen.
Borrelen tijdens een videocall
In een videocall van een uur kan ik, samen met de opdrachtgever, de puntjes op de ‘i’ zetten. Het geeft ons de mogelijkheid te sparren over het gewenste resultaat en bestaande uitingen uit te wisselen. Denk aan een concept dat de websitebouwer heeft gemaakt, een moodboard, een brandingboek of een indruk van het kantoor en de medewerkers. Met ‘share screen’ wordt het voor mij ook visueel, en kan ik gericht komen met adviezen en voorstellen. Het zijn gesprekken waarin het gaat ‘borrelen’. En niet zelden sluit de klant af met een enthousiast en zeker gevoel, waardoor ze de repo ook makkelijker kunnen ‘verkopen’ aan hun achterban. ‘Ik heb er zin in’, sluiten ze af. En dat geldt zeker ook voor mij.
Samengevat: 5 tips voor een goede voorbereiding van een geslaagde fotosessie:
- Bedenk wat je doel is met de foto’s. Wil je collega’s werven? Nieuwe klanten binnenhalen? Of is reportage bedoeld voor een nieuwe branding?
- Ga na voor welke communicatiedoeleinden je de foto’s wilt gebruiken. Is het voor de website bij de ‘over ons’-pagina? Willen jullie een headerfoto of banner voor de homepage? Komen de foto’s ook in een brochure? Zijn de fotootjes soms bedoeld om in de mail te hangen? Elk doel vraagt een ander kader of formaat. Als de fotograaf dit weet, kan hij daar tijdens de fotosessie rekening mee houden.
- Bestaat er wellicht een brandingboek of -document, waarin omschreven staat wat voor foto’s bij de uitstraling passen? Dat geeft een fotograaf veel richting.
- Maak met je team een moodboard met de uitstraling die jullie vinden passen bij het bedrijf. Wat willen jullie uitdragen? Welke beelden en kleuren horen daarbij?
- Is er nog geen gewenst imago geformuleerd? Bedenk dan wat de kernwaarden van het bedrijf zijn. Wat is het hart? En wat dragen de medewerkers uit?