In Blog

“Moet dat nou echt?” Zo buig je als communicatieprofessional koudwatervrees om tot draagvlak voor bedrijfsfotografie.

Je stelt als communicatieadviseur voor om nieuwe portretten te laten maken voor de website of het intranet. Nog voor je je voorstel op papier hebt, klinkt het al in de wandelgangen:

“Met m’n kop op de site? Moet dat nou écht?”

“Ik sta altijd slecht op foto’s.”

“We hebben het al zo druk…”

Herkenbaar? Je bedoelt het goed: je wil het bedrijf professioneel en menselijk op de kaart zetten. Maar jij bent degene die het moet regelen én alle bezwaren moet opvangen. Wat je hoort, is weerstand. Wat eronder zit, is vaak onzekerheid of een slechte eerdere ervaring.

Toch is dit hét moment om beeld naar een hoger niveau te tillen. Hier lees je hoe je collega’s in vier overzichtelijke stappen meekrijgt. Zonder druk of gedoe.

1. Begin met het ‘waarom’

Wanneer medewerkers begrijpen waarom er nieuwe portretten worden gemaakt, ontstaat er draagvlak. Vertel dat het om herkenbaarheid, vertrouwen en zichtbaarheid gaat. Niet om ijdelheid, maar om positionering.

Goede portretten maken het verschil: op de website, in voorstelrondes, op het intranet. En ja, ook op LinkedIn of in een presentatie. Help collega’s inzien dat zij hier onderdeel van zijn.

2. Geef regie, geen druk

Veel weerstand komt voort uit het gevoel geen controle te hebben. Plan daarom niet ‘even snel’ wat momenten in. Geef mensen tijd. Laat ze weten dat er aandacht is voor uitstraling, houding en kleding.

Een rustige setting zonder kijkers of haast zorgt voor betere foto’s én een betere ervaring. Zelf werk ik altijd met een korte voorbereiding per persoon en bied ik een informatief document aan met kleding- en presentatieadvies. Dat geeft rust.

3. Spreek hun taal, niet die van marketing

Vermijd vakjargon. Zeg niet dat je werkt aan “de visuele identiteit”, maar leg uit dat de foto’s worden gebruikt op plekken waar klanten of samenwerkingspartners jullie ontmoeten. Koppel het aan herkenbare communicatie: wie ben je, wat straal je uit, en hoe klopt het met de werkelijkheid?

Maak het zo menselijk mogelijk. Want daar draait beeld om.

4. Wees duidelijk over privacy en toestemming

Veel collega’s willen weten wat er met hun foto gebeurt. Terecht. Werk daarom met een transparant quitclaim-formulier. Leg uit waar de foto gebruikt wordt, hoe lang, en wat de procedure is bij wijzigingen.

Een goede fotograaf denkt hierin mee. Vertrouwen begint bij duidelijkheid en dat is ook in beeld zo.

Iedere organisatie vraagt om een andere aanpak

Of je nu werkt met een hecht team of honderden collega’s, dit proces staat of valt met communicatie, rust en betrokkenheid. Zo voorkom je gemopper en krijg je draagvlak.